بخش بعدی، ساختار روایی داستان توضیح داده شده است،‌ جدول كاركردهای آن، براساس نظریة پروپ مشخص شده است و با یک نمودار، سعی شده است شكل‌روایی داستان نشان داده شود. پس تقابل‌های دو قطبی موجود در كاركردهای داستان و همچنین تقابل‌های دو قطبی موجد در بین شخصیت‌های داستان‌ها نیز، براساس نظریة سوسور و یاكوبسن در دو جدول جداگانه مشخص شده است.

فصل نهم و آخر این تحقیق به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اختصاص دارد و یافته‌های این تحقیق در آن به صورت فشرده آورده شده است.

نظر به این كه در زمینة روایت شناسی داستان‌های فارسی، چه داستان‌های كلاسیک و چه داستان‌های سبك جدید، كار قابل ملاحظه‌ای تاكنون صورت نگرفته است، این تحقیق می‌تواند الگویی برای تحقیقات بعدی باشد.

ادبیات داستانی آمریكایی لاتین با تكیه بر ارزش‌های زیباشناسانه و شگردهای روایی خاص خود، امروزه در تمامی دنیا شناخته شده است و علاقمندان

پایان نامه

 بسیاری دارد. ادبیات فارسی نیز ذخایر بسیاری دارد كه تاكنون كشف شده یا مورد بررسی جدی قرار نگرفته است درست است كه داستان‌نویسی معاصر ما به تقلید از اسلوب داستان‌نویسی غربی شكل گرفته است، اما اگر مبانی روایت شناسانة داستان‌های كهن منظوم و منشور ما، كه در نوع خود بی‌نظیرند، به خوبی شناخته شده و در داستان‌ها، البته با تكیه بر نوآوری، به كار گرفته شود، دور از انتظار نیست كه داستان‌نویسی ما نیز عالمگیر شود. مردم ما، نسل اندر نسل، از این داستان‌ها لذت برده‌اند و ناخودآگاه جمعی ما این‌گونه داستان‌ها را می‌پسندد این منظور، جز با مطالعة توأمان ساختار و معنی ادبیات داستان كهن ایران و نه صرفاً مطالعة معناگرایانه، چنان كه مرسوم است، محقق نمی‌شود.

در خاتمه، لازم می‌دانم از زحمات اساتید محترم، آقای دكتر علی دانشور كیان، كه استاد راهنمای این پایان‌نامه بودند، آقای دكتر علیرضا حاجیان‌نژاد، كه استاد مشاور بودند و كلیة كسانی كه مرا در اتمام این تحقیق یاری رساندند، تشكر كنم.

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...