الف) روش کتابخانه‌ای: در این روش مطالعه کتاب‌ها، مجلات، پایان‌نامه‌ها، سمینارها و برنامه‌‌های علمی ‌و تلویزیون و منابع و مأخذ، اطلاعاتی درباره ادبیات تحقیق جمع‌ آوری شد.

 

ب) روش پیمایشی: برای جمع‌ آوری اطلاعات مورد نظر جهت آزمون فرضیه‌ها، از پرسشنامه به منظور سنجش نظریه‌‌های پاسخگویان استفاده شد. پرسشنامه ابزاری است به صورت مجموعه سؤال‌‌های مکتوب که حول متغیر‌های یک مسئله تحقیق تنظیم شده و پاسخگو به شکل حضوری یا غیر حضوری و مستقیم و غیر مستقیم آن را تکمیل می‌کند.(حافظ نیا، ۱۳۸۱، ۱۴۷)

 

در این تحقیق پرسشنامه‌ای با ۱۹ سؤال اصلی تهیه شد و از پرسنل انتظامی شهرکرد (شامل کارکنان مشغول در پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی) به عنوان ابزار اصلی اطلاعات جمع‌ آوری شد که در قالب مقیاس ترتیبی سازماندهی و سؤال‌ها با پنج گزینه: بسیارزیاد، زیاد، متوسط کم، خیلی کم نظرسنجی شد.

 

۳-۲-۳- شیوه اجرا و واحد تحلیل:

 

۳-۲-۳-۱) شیوه اجرا:

 

مراحل انجام این پژوهش از آغاز تا پایان به شرح ذیل است :

 

الف) بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

در این مرحله از تحقیق به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شد. اطلاعات این مرحله از طریق مطالعات کتابخانه‌ای با مراجعه به کتب، مجلات، نشریات مرتبط با موضوع، جستجو در اینترنت از سایت‌های مرتبط با موضوع از جمله سایت‌هایWWW.Cpkd.net وWWW.ica.org و پایگاه‌های اینترنتی ‌جمع‌ آوری گردید.

 

ب) مرحله کارمیدانی: ابتدا بررسی‌هایی ‌در مورد جامعه آماری مورد نظر انجام گرفت و جهت تکمیل اطلاعات به محل پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی مراجعه و از پرونده‌‌های موجود و پرسنل مورد نظر نیز اطلاعات لازم تهیه شد. اطلاعات مربوط به مشخصات مکانی شهرکرد از طریق منابع و نقشه‌‌های موجود در اداره مسکن ‌و شهرسازی استان و طرح تفصیلی شهرکرد گردآوری شد.

 

ج) مرحله استخراج اطلاعات و تهیه جداول : در این مرحله با بهره گرفتن از اطلاعات گردآوری شده اقدام به تهیه پایگاه داده‌ای به وسیله نرم افزار(Office/Excell) گردید. بدین صورت که به هر کدام از گزینه‌‌های پرسشنامه کد‌های مشخص داده شد.

 

د) مرحله نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات: در این مرحله از یافته‌‌های تحقیق و نتایج آزمون فرضیات، نتیجه‌گیری به عمل آمد و در پایان پیشنهادات و راهکارهایی به منظر پیشگیری از جرم ارائه گردید.

 

به عبارتی بعد از اتمام شدن مرحله جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات لازم، پرسشنامه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. بعد دفترچه کد کامپیوتری برای پرسشنامه تنظیم و بر اساس سطح اندازه گیری متغیرها و گویه‌ها و داده‌‌های خام و. .. کدگذاری و استخراج شدند پس از استخراج و وارد کردن داده ها به کامپیوتر و تبدیل لازم جهت آزمون فرضیات و پایایی پرسشنامه از طریق نرم افزار SPSS پردازش اطلاعات روی متغیرها انجام و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

۳-۲-۳-۲) واحد تحلیل

 

واحد آماری برای تجزیه و تحلیل این پژوهش کارکنان و مدیران اجرایی شهرکرد در امر پیشگیری از جرم می‌باشند به عبارت دیگر نتایج این تحقیق حاصل سنجش متغیر‌های تحقیق در نمونه آماری و مقایسه آن ها با یکدیگر می‌باشد.

 

۳-۲-۴- قلمرو تحقیق

 

۳-۲-۴-۱- قلمرو مکانی

 

قلمرو مکانی تحقیق محدوده جغرافیایی شهرکرد است ‌بنابرین‏ جمع‌ آوری داده ها از پرسنل پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری که به طور مستقیم در مشاغل مرتبط با پیشگیری و برخورد با جرم و کشف جرایم از نزدیک دخیل بوده و با شیوه و شگرد‌های مجرمین و چگونگی وقوع جرایم از قبیل قتل، کلاهبرداری، اختلاس، اسید پاشی، تجاوز به عنف، لواط و زنای به عنف و دیگر جرایم مهمه اطلاع دارند و همچنین با علل و انگیزه‌‌های مربوطه آشنایی کامل دارند،

 

۳-۲-۴-۲- قلمرو زمانی

 

قلمرو زمانی تحقیق تاریخ ۱۳۹۴ لغایت پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ می‌باشد.

 

۳-۲-۵- روش‌ها و تکنیک‌‌های آماری

 

با توجه به نوع پژوهش(روش پیمایشی) در این تحقیق، جهت جمع‌ آوری اطلاعات از روش پرسشنامه‌ای استفاده شده است. پرسشنامه تحقیق از ۱۹ سؤال اصلی در قالب مقیاس ترتیبی سازماندهی و سؤالها با پاسخ ۵ گزینه ای کیفی به صورت: بسیارزیاد؛ زیاد؛ متوسط کم؛ خیلی کم نظر سنجی شده است. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق به صورت تمام شمار می‌باشد لذا جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیازی به آزمون‌های آمار استنباطی نشده است و صرفاً از آمار توصیفی جهت توصیف جمعیت مورد مطالعه و آزمون فرضیات و یافته‌‌های تحقیق استفاده گردیده است.

 

۳-۳- شناسایی متغیرها

 

۳-۳-۱- متغیر وابسته

 

این متغیرها تابع تغییرات متغیر مستقل هستند یا در واقع معلول آن ها به حساب می‌آیند . (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۴۴). به عبارتی متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی‌تواند در آن دخل و تصرف و دستکاری به عمل آورد. متغیر وابسته این تحقیق جرایم به وقوع پیوسته در شهرکرد (زمان مورد نظر) تشکیل می‌دهد.

 

۳-۳-۲- متغیر مستقل

 

این متغیرها نقش علت را به عهده دارند و بر متغیر‌های دیگر تاثیر می‌گذارند و منشأ بروز پدیده‌ها می‌شوند و محقق معمولاً در جستجوی رابطه بین دو عامل یا متغیر است و تشخیص تاثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می‌شود.(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۴۴). متغیر‌های مستقل این تحقیق را «توسعه علمی کشف جرم و پیشگیری از جرم» تشکیل می‌دهد.

 

ابعاد این متغیرها عبارتند از:

 

الف) بین توسعه علمی کشف جرم و نقش آن در پیشگیری از جرم رابطه معناداری وجود دارد.

 

ب) بین روش‌های نوین کشف جرم فضای سایبر و نقش آن در پیشگیری از جرم رابطه معناداری وجود دارد.

 

ج) بین روش‌های نوین کشف جرم از طریق GPS و GIS و نقش آن در پیشگیری از جرم رابطه معناداری وجود دارد.

 

۳-۴- جامعه آماری و نمونه

 

۳-۴-۱- جمعیت آماری

 

جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد، اشیاء که حداقل در یک صفت مشترک باشند. معمولاً جامعه آماری را با N نشان می‌دهند. (صارمی‌، ۱۳۸۴، ۱۱۴) جمعیت آماری این تحقیق شامل افراد ذیل می‌باشد. کلیه پرسنل پلیس آگاهی و پرسنل پلیس پیشگیری شهرکرد شامل ۲۲۰ نفر و نمونه آماری تعداد ۱۴۰ نفر با بهره گرفتن از فرمول کوکران انتخاب گردید، که هریک از این افراد به طور مستقیم در مشاغل مرتبط با پیشگیری و برخورد با جرم و کشف جرم از نزدیک دخیل بوده اند و با شیوه و شگرد‌های مجرمین و چگونگی وقوع جرایم و علل و انگیزه‌‌های مربوطه آشنایی کامل دارند.

 

۳-۴-۲- جامعه نمونه آماری

 

نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می‌شود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی‌‌های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد. معمولاً نمونه آماری را با n نشان می‌دهند. (نادری، ۱۳۷۸، ۱۵۹) در پژوهش مذکور با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق به طور تمام شماری می‌باشد لذا فاقد جامعه نمونه آماری می‌باشد.

 

۳-۵-روایی و پایایی تحقیق

 

۳-۵-۱- روایی ابزار سنجش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...