متن کامل پایان نامه : تجارت الکترونیکی و روند رشد آتی آن |
تجارت الکترونیکی و روند رشد آتی آن
تجارت الکترونیک درکشورهای در حال توسعه رشد میکند ولی سرعت رشد آن بسیار کمتر از سرعت رشد تعداد کاربران اینترنت میباشد با اینکه استفاده از اینترنت پیششرط توسعه تجارت الکترونیک میباشد (ECommerce, 2002) و رشد بالای دسترسی عمومی مردم به اینترنت موجب توسعه تجارت و کسبوکار از طریق اینترنت میشود، (صنایعی ۱۳۸۱) ولی رشد تعداد کاربران اینترنت لزوماً نشانه سرعت توسعه تجارت الکترونیک نمیباشد. در نظرخواهی که در شش ماه اخیر در ۱۲ کشور جهان انجام گرفت، e-mail تنها فعالیت اینترنتی در بین بیش از ۵۰ درصد از پاسخدهندگان آن کشورها بود. نسبت کاربران اینترنتی فعال در زمینه تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه پایینتر از حد میانگین میباشد و این عامل مطمئناً به دلیل درآمد سرانه پایینتر و همچنین عوامل دیگری چون استفاده کم از کارت اعتباری، کمبود محصولات یا خدمات مربوطه یا تدارکات و خدمات تکمیلی ضعیف میباشد.
به نظر میرسد فاصله بین کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته در زمینه دسترسی و استفاده آن ها از اینترنت کمتر از فاصله بین این کشورها در زمینه حجم تجارت الکترونیکی میباشد.
اگرچه در مورد سرعت گسترش مبادلات الکترونیکی، برآوردهای بسیار متفاوتی ارائه شده است ولی در کلیه پیشبینیهای به عمل آمده اعلام شده است که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده با رشد فزایندهای روبرو خواهد بود.
مقایسه تجارت الکترونیک B2B با تجارت الکترونیک B2C
حجم تجارت الکترونیک B2B بر حجم تجارت الکترونیک B2C فزونی دارد ولی در کشورهای در حال توسعه در سطح پایینی باقی مانده است. تجارت الکترونیک B2B 95 درصد کل تجارت الکترونیک جهانی را تشکیل میدهد. منابع متفاوت در پیشبینیهای مربوط به حجم معاملات B2B همسانی ندارند، ولی در توجه به رشد زیاد آن در چند سال آینده اتفاق رأی وجود دارد. نرخهای رشد سالانهای که ارائه میشود، بین ۵/۸۱ درصد و۴/۵۴ درصد تغییر میکنند. تا زمانی که B2B کارگردانهای در حال توسعه پیاده نشود، حجم تجارت الکترونیک در آن کشورها ناچیز خواهد بود. توسعه تجارت الکترونیک B2B در شرکتهای فعال کشورهای در حال توسعه به ظرفیت آن ها جهت شرکت در زنجیرههای تأمین جهانی و منطقهای مرتبط میباشد. توسعه B2B در سطح شرکت، نیاز به توانایی برآورده کردن چالشهای سازمانی و تکنولوژیکی و در سطح کشور، نیاز به پیوند بهتر جنبه فیزیکی و دیجیتالی اقتصاد کشور دارد. به دلیل اینکه تجارت الکترونیک B2B- به غیر از بخش خدمات- به همان نسبتی که نیاز به زیر ساختار ICT دارد، نیاز به زیر ساختار سنتی و فیزیکی از جمله بندرها، خطوط آهن و جاده، خدمات پشتیبانی و معیارهای تسهیل تجاری، که از اصول اساسی زنجیره تأمین میباشند، دارد. جریانهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی و پیوندهای موجود بین رویههای محلی و جهانی از دیگر عوامل مهم رشد تجارت الکترونیک B2B در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.(صالحی،۱۳۸۴ :۱۸)
تسهیل توسعه B2B در کشورهای در حال توسعه به دلیل رشدی که فراهم میکند مهم است و مهمتر از همه اینکه اهمیت تجارت الکترونیک برای توسعه تنها به دلیل راحتی انجام خرید نمیباشد بلکه به این دلیل است که تجارت الکترونیک به شرکتها کمک میکند که در تمام مراحل تولید و فرآیندهای توزیع خود دستاوردهای کارایی به دست آورند که این دستاوردها باعث پیشبرد رقابتپذیری شرکتها، سطوح بالاتر بهرهوری و به طور کلی ایجاد درآمدهایی برای اقتصاد میگردد.
نمودار زیر اطلاعاتی را از یک نظرخواهی جهانی که در سال ۲۰۰۱ در رابطه با بازارهای الکترونیکی انجام گردید ارائه میکند.
تطابق فرآیندها و تکنولوژیهای کسبوکار با محیط جدید الکترونیکی نیاز به صرف زمان و هزینه دارد. زمانی که عاملان بازارهای الکترونیکی مدلهای کسبوکار خود را اصلاح کنند و همچنین شرکتهای رهبر، شرکای کوچکتر خود را به بازارهای الکترونیکی جذب کنند، انتظار میرود که این سیستمها به جذب سهم در حال رشد فروشهای جهانی B2B ادامه بدهند (ECommerce, 2002).(اخوان، ۱۳۸۴ :۲۷)
مهمترین دلایل عدم خرید اینترنتی:
موسسه تحقیقاتی نلسون تیلور در تحقیقات دورهای خود مهمترین دلایل عدم خرید اینترنتی را دستهبندی نموده است. طبق نتایج تحقیقات این گروه، مسائل امنیتی مهمترین دلیل امتناع از خرید اینترنتی محسوب میگردد.
تجارت الکترونیکی در حال رشد بوده و در آینده بسیاری از شیوههای تجاری سنتی را به چالش فرامیخواند. محیط در حال تغییر و غیر ایستا حکم میکند که ما نیز باید راهبردهای اثربخشی را در راستای بسترسازی برای توسعه این پدیده در کشورمان توسعه دهیم. تجارت الکترونیک میتواند سکوی پرتاب بسیاری از صنایع و کسبوکارهای ما باشد البته اگر ما توان تطبیق آن را با برنامههای تجاری کسب و کارمان داشته باشیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-03-01] [ 03:55:00 ب.ظ ]
|