-1- کاربردهای نانو تکنولوژی در نساجی
فن آوری نانو شامل فهمیدن، تغییر کنترل خواص مواد در محدوده طولی 1 تا 100 نانومتر است. این خواص می توانند فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیگی باشند. فن آوری نانو در مقیاس مولکولی روی برخی از خصوصیات منسوجات مانند: مقاومت کششی، ماندگاری، زیردست، جذب آب، اشتعال پذیری و خواص ضد میکروبی و غیره تاثیرگذار است.
پیشرفت فن آوری نانو فرصت و زمینه وسیعی را برای پیشرفت صنایع مختلف مانند: علم مواد، مکانیک، الکترونیک، ابزارهای نوری، پزشکی و… فراهم آورده است.
واژه نانو از کلمه یونانی Nanos به معنی خرد و کوچک گرفته شده است. این واژه بیانگر مقیاس یک بر میلیارد است و می توان گفت که یک نانومتر در حدود 100/000 بار از قطر موی انسان کوچکتر است.
اساس و پایه فن آوری نانو تغییر خصوصیات ذرات در مقیاس نانو است. وقتی اندازه ذرات یک ماده در حد نانو و یا کوچکتر از آن باشد، خصوصیات غیرقابل انتظاری را از خود به نمایش می گذارد.
وقتی ذرات معین بسیار کوچک هستند (ذرات نانو) شمار ذرات در واحد سطح افزایش می یابد، به عنوان مثال نقره به عنوان یکی از عوامل غیرسمی شناخته شده و چنانچه اندازه ذرات نقره در حد نانو باشد توانایی ضد میکروب بیشتری نسبت به دیگر اندازه ها خواهند داشت.
در دهه های اخیر پیشرفت های فراوانی در صنعت نساجی با بهره گرفتن از فن آوری نانو صورت گرفته است. این صنعت بیشتری بهره را از فن آوری نانو برده و پیش بینی ها حاکی از پتانسیل رشد بالای این فن آوری در صنایع نساجی است. فن آوری نانو در بهبود خواصی مانند: فعالیت ضدمیکروب، نرمی، ماندگاری، جذب آب و دفع آتش در الیاف و پارچه ها موثر است.
فعالیت ضدمیکروب و لکه پذیری و خیش شدن مشکل بزرگی برای استفاده کنندگان منسوجات و پوشاک است. دانشمندان با تغییراتی در حد نانو و میکرو روی سطح پارچه ها و مواد مصرفی این مشکل را کنترل کردند.
یک نوع تکمیل خاص به تولید منسوجات ضد میکروب و خود تمیز شونده منتهی می شود. یکی از مهمترین نانو کامپوزیت هایی که در این زمینه به

مقالات و پایان نامه ارشد

 کار برده شده است نانو کامپوزیت TiO2/Ag است. ویژگی ها، خواص و نحوه کاربرد نانو کامپوزیت TiO2/Ag در قسمت (1-2) آمده است.

قیمت : 14700 تومان

 

 

—-

 

پشتیبانی سایت :        *       parsavahedi.t@gmail.com

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...