• ساختار کمیته­های ریسک رابطه معناداری با سطح ریسک شرکت­های مالی دارد.
  • عضویت دوگانه مدیران در کمیته­های پاداش و کمیته­های ریسک رابطه معناداری با سطح ریسک شرکت­های مالی دارد.
  • سطح ریسک شرکت­های مالی رابطه معناداری با عملکرد شرکت­های مالی دارد.

1-5- قلمرو پژوهش
قلمرو پژوهش حاضر در سه زمینه قلمرو موضوعی،‌ قلمرو مكانی و قلمرو زمانی به شرح زیر می باشد:
1-5-2- قلمرو مكانی پژوهش
این پژوهش روی شرکت­های مالی پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار در ۱۰ سال اخیر انجام می­ شود.
1-5-3- قلمرو زمانی پژوهش
دامنه زمانی این پژوهش شامل دوره 4 ماهه می­باشد و داده ­های مورد نیاز به صورت دوره­ای و از طریق پرسشنامه و صورت­های مالی حسابرسی شده و منابع رسمی شرکت­ها جمع­آوری می­شوند.
1-6- روش تحلیل داده ­ها
دو متغیر وابسته این پژوهش، ریسک و عملکرد شرکت می­باشد. ریسک را از طریق ضریب شیب رگسیون خطی ساده با همان ضریب بتا بدست می­آوریم. مقادیر بالای این متغیر برای شرکت هایی است که نسبتا به تغییرات بازار حساس می باشند، در حالی که شرکت­هایی که مقدار این متغیرشان پایین است نسبتا غیر حساس می­باشند. در این پژوهش برای اندازه گیری عملکرد از سود شرکت به ازای هر سهم استفاده می­کنیم.
برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش، ابتدا با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS داده ­ها به صورت ماتریس کوواریانس یا همبستگی درآمده و یک مجموعه معادلات رگرسیون بین متغیرها تدوین می­ شود. سپس مدل مفهومی از طریق نرم افزار LISREL (متدلوژی معادلات ساختاریافته خطی) تحلیل می­ شود.
1-7- تعریف برخی واژگان تخصصی پژوهش
حاکمیت شرکتی: فرایند نظارت و کنترل به منظور حصول اطمینان از اینکه مدیریت شرکت در راستای منافع سهامداران فعالیت می کند.

مقالات و پایان نامه ارشد

 

ساختار مالکیت: ساختار مالکیت یک شرکت منعکس کننده تصمیماتی است که توسط سهامداران فعلی و بالقوه آن گرفته می شود. ساختار مالکیت در هر زمان خاص باید تحت تاثیر اشتیاق سرمایه گذار باشد تا ارزش شرکت را حداکثر کند، بنابراین نباید هیچ رابطه سیستماتیکی بین ساختار مالکیت و ارزش شرکت وجود داشته باشد.
ریسک: ریسک عبارت است از انحراف در پیشامدهای ممکن آینده. اگر تنها یک پیشامد ممکن باشد، انحراف و ریسک کمتر می­ شود.
مدیریت ریسک: ایمن کردن سازمان­ها و سرمایه گذاری­ها در برابر خطرها و خسارت­ها نیازمند شکل گیری نظامی فکری و عملی است که بوسیله آن سیاست گذاری در برابر ریسک­ها یکپارچه شود، که این نظام مدیریت ریسک نام دارد.
کمیته مدیریت ریسک و پاداش: کمیته مدیریت ریسک و کمیته پاداش هر دو مسئول نظارت و پایش فعالیت های مرتبط با ریسک می باشند. بنابراین کمیته ریسک و یا پاداشی که ریسک پذیری بالا و احتمال عدم موفقیت شرکت مهم مالی را کاهش دهد باعث منتفع شدن سهامداران متنوع می­ شود.
1-8- ساختار پژوهش
در فصل اول کلیات پژوهش شامل مقدمه، بیان مسئله، اهداف و فرضیه ­های پژوهش بیان شده و حیطه اجرای پژوهش از نظر موضوعی، مکانی و زمانی و روش تحلیل داده ­ها تبیین شده است. در نهایت تعریفی از برخی از اصطلاحات تخصصی مربوط به موضوع پژوهش ارائه شده است.
در فصل دوم مبانی نظری پژوهش، تاریخچه مطالعه موضوع حاضر در ادوار گذشته و روش­های تئوریکی به طور مختصر معرفی خواهند شد و در نهایت پژوهش­های علمی خارجی و داخلی انجام شده مرتبط با موضوع این پژوهش آورده خواهند شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...