منظور تحلیل هزینه و منفعت سیستم حسابداری تعهدی کامل، لا زم است نخست آن را بشناسیم و سپس تفاوتهای آن با سیستم حسابداری نقدی و دلا یل موافقان و مخالفان هر یک از دو سیستم را مورد توجه قرار دهیم. به منظور شناخت سیستم حسابداری تعهدی کامل، معرفی نمونه ای عملی سودمند به نظر می رسد. از این رو، در ابتدا با الگوی حسابداری تعهدی کامل مورد استفاده در استرالیا آشنا می شویم و سپس به شرح نظر موافقان و مخالفان و نتیجه گیری از مباحث ارائه شده می پردازیم.
2-1- بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پژوهش، منظور پژوهش)

بر اساس ماده 10 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 42 قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده 912 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،کلیه دستگاه های اجرایی خصوصا دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، موظف به فراهم نمودن زمینه های لازم برای تهیه بودجه به روش عملیاتی تا پایان سال دوم برنامه پنجساله پنجم توسعه می باشند، به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه 

پایان نامه و مقاله

به روش مذکور تهیه، تدوین وتقدیم مجلس شورای اسلامی شود. به همین منظور  و در راستای تحقق بودجه ریزی عملیاتی وتعیین بهای تمام شده فعالیتها دردانشگاه ها ی علوم پزشکی کشور و سایر موسسات وابسته به وزارت بهداشت، روش حسابداری تعهدی کامل ، از سال 1011 جایگزین روش حسابداری نقدی تعدیل شده گردید.

این پژوهش با عنوان (ارزیابی اثرات تغییرسیستم حسابداری دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی استان همدان از مبنای نقدی تعدیل شده به مبنای تعهدی کامل) در سال 1023 انجام شده است.واین پژوهش از نوع پژوهشات کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معاونین، مدیران و روسای امور مالی دانشگاه می باشد و یافته های آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد که هم از نظر معاونین و مدیران دانشگاه و هم از نظر روسای امور مالی دانشگاه:
تصمیم گیری مدیران بر پایه اطلاعات حسابداری بر مبنای تعهدی نسبت به حسابداری برمبنای نقدی بهتر صورت می پذیرد.
پاسخگویی مدیران بر پایه اطلاعات حسابداری برمبنای تعهدی نسبت به حسابداری برمبنای نقدی بهتر صورت می پذیرد.
ارزیابی عملکرد دانشگاه درحسابداری برمبنای تعهدی نسبت به حسابداری بر مبنای نقدی بهتر صورت می پذیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...