پذیرش خدمات الكترونیكی توسط مصرف كنندگان و تمایل به استفاده از هر یک از خدمات از جمله خرید اینترنتی ارتباط مستقیم با ادراك آنها از ویژگی خدمت مورد نظردارد (مرادی و دیگران1389).

بنابراین با توجه به مطالب فوق بررسی این مطلب که  اطمینان مصرف کننده در خریدهای الکترونیکی چه نقش و تأثیری دارد می تواند از جمله سؤالات اساسی این تحقیق باشد.

2.1 ضرورت و اولویت تحقیق

مطالعات متعددی نشانگر این است كه ریسك ادراك شده و اعتماد به عنوان دو عامل تاثیرگذار در رفتار افراد در مقابل استفاده از خدمات اینترنتی مطرح می­باشد. ریسك ادراكی را میتوان به عنوان ادراك از امكان رخداد پیامدهایی مغایر با پیامدهای مطلوب به دلیل استفاده از خرید اینترنتی در زمینه های روانی، اجتماعی، زمان، حریم شخصی، مالی و عملكردی تعریف نمود، در واقع ریسك ادراكی در بافت خرید اینترنتی به امنیت و قابلیت اعتماد معاملات و تبادلات از طریق اینترنت اشاره دارد.

در حوزه خدمات، خدمات مالی در مقایسه با انواع دیگر خدمات عمدتا به خاطر پیچیدگی و غیر قابل مقایسه بودن با محصولات خدماتی و درجه بالایی از ریسك مربوط به تصمیم گیری برای خرید، خدمت منحصر به فردی در نظر گرفته می­ شود (كاظمی و مهرورزی، 1389). ریسك ادراك شده به عنوان یک مفهوم روانشناسی یكی از عوامل اصلی در عدم استفاده مشتریان از خدمات خرید از طریق اینترنت مطرح می­ شود، در حالی كه روانشناسان اجتماعی اعتماد را به عنوان عامل اصلی كاهش دهنده ریسك كه بر این مشكل غلبه می­كند، ارائه می­كنند.

اعتماد عبارت است از انتظاری كه گفته، قول یا حرف دیگری قابل اطمینان است (غفاری آشتیانی و دیگران، 1390). اعتماد به عنوان یک فاكتور ضروری در معرفی یک محصول یا سرویس جدید در حیطه تكنولوژی اطلاعات (مثل بانكداری اینترنتی) مطرح می­باشد، اعتماد در خرید اینترنتی انتظاراتی است كه یک سرویس یا محصول خرید اینترنتی باید برآورده كند یا تعهداتی است كه باید انجام دهد.

اعتماد به عنوان قلب سیستم خرید اینترنتی مطرح شده است، در واقع اعتماد به عنوان عنصری مهم بر رفتار مصرف كننده تاثیر میگذارد و موفقیت پذیرش تكنولوژیهای جدید را تعیین می­كند.

با توجه به روند رو به گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیكی و نقش اینترنت در سراسر جهان و از جمله ایران میتوان نتیجه گرفت كه توجه به این موضوعات و برنامه ریزی در جهت آنها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

یک برنامه ریزی خوب و مناسب آن است كه با شناخت دقیق مشكلات و موانع از یک طرف و شناخت منابع و پتانسیلها از طرف دیگر همراه باشد. در این راستا مبحث شناسایی ریسك ادراك شده در استفاده از فروشگاه های اینترنتی شایان توجه و بررسی میباشد.

همچنین با توجه به وجود رابطه مثبت بین طول رابطه مشتری با ادراك و پنداشتی كه مشتری از میزان قابل اعتماد بودن دارد، لزوم شناخت ریسك ادراك شده توسط مشتریان و مدیریت بر آنها در جهت كاهش ریسك و جلب اطمینان هر چه بیشتر مشتریان، بیشتر احساس می­گردد (مرادی و دیگران، 1389).

با توجه به مطالب فوق و محرز شدن نقش و اهمیت متغیرهای اعتماد و ریسک ادراک شده در استفاده از خدمات اینترنتی پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر همزمان این دو متغیر بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی می باشد.

 

 

3.1 سوالات تحقیق

سوالاتی که ما در این پایان نامه به دنبال پاسخ به آنها هستیم عبارتند از:

  1. ریسك ادراك شده از خدمات خرید اینترنتی با بهره گرفتن از این خدمات چه رابطه ای دارند؟
  2. اطمینان مشتریان به فروشگاه­های اینترنتی با ریسك اداراك شده استفاده از خدمات آنها چه رابطه ای دارند؟
  3. اطمینان مشتریان به فروشگاه­های اینترنتی با ادراك مشتریان از توانایی آنها برای ارائه خدمات اینترنتی چه رابطه ای دارند؟
  4. اعتماد مشتریان به توانایی فروشگاه­های اینترنتی برای ارائه خدمات با قصد استفاده از این خدمات چه رابطه ای دارند؟
  5. پایان نامه

  6.  

 

4.1 اهداف تحقیق

با توجه به رقابتی شدن فضای اقتصادی، توجه به نیازهای مشتریان و رفع آنها به عنوان یک هدف کاربردی، این تحقیق می تواند تا حد زیادی بنگاه های مورد مطالعه را در رسیدن به جایگاهی بالاتر از سایر رقبای خود موفق کند.

با اینکه گسترش فناوری­های رایانه­ای راهی نو به سوی بازارهای جدید در سراسر دنیا گشوده است و اکثر شرکت ها در کشورهای مختلف وارد این عرصه از تجارت شده اند، در کشور ما توجه به این امر مغفول مانده است در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور می تواند سودآوری زیادی را برای شرکت های داخلی داشته باشد البته اگر با نیازهای مشتریان و جامعه مطابقت داشته باشد.

اهداف کاربرداری: با توجه به ماهیت موضوع تمامی شرکت های فروش اینترنتی و شرکت هایی دیگر که در راستای گسترش خدمات و فروش الکترونیکی گام بر می دارند می توانند جرء بهره برداران این تحقیق باشند.

 

5.1 شرح اجمالی روش تحقیق

1.5.1 شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء

از آنجا که در این تحقیق محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است به طوریکه شامل جمع‌ آوری اطلاعات برای پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می‌شود و هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه مبنایی، که در بعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیم‌گیری­ها و سیاست‌گذاری­ها و همچنین برنامه‌ریزی­ها می­توان استفاده کرد، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و علی برای بررسی این موضوع استفاده خواهد شد.

 

2.5.1 مدل مفهومی به کار برده شده

برای انجام تحقیقات علمی و نظام مند، چا رچوبی علمی و نظری مورد نیاز است كه اصطلاحاً مدل مفهومی نامیده می شود. با توجه به اینكه مدل ارائه شده توسط ژایو و همکاران (2010) در برگیرنده تمامی متغیرهای مورد بررسی این پژوهش است، لذا مدل مذكور در انجام این پژوهش استفاده شده كه در نمودار زیر آمده است.

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...