۳-۵-۲- آزمون بازشناسی بیان چهره­ای هیجان:

 

این آزمون شامل ۳۶ عکس سیاه و سفید از هیجانات چهره­ای است که در سال ۱۹۷۶ توسط اکمن و فرایسن ساخته و جمع ­آوری شده است (اکمن، فرایسن، ۱۹۷۶). این عکس­ها، تصاویر چهره­ای از دو زن و مرد است که شش هیجان اصلی (خشم، تنفر، ترس، شادی، غم و تعجب) را نشان می­دهد و آزمودنی باید با نگاه کردن به هر یک از تصاویر بتواند هیجان مورد نظر را بازشناسی کرده و پاسخ بدهد. آزمون به صورت صفر و یک درجه­بندی و عملکرد آزمودنی به وسیله تعداد پاسخ­های صحیح ارزیابی می­ شود.

 

۳-۶- روش اجرای پژوهش

 

پس از دریافت مجوز از اداره آموزش و پرورش کل و اداره آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران، به مدارس مربوطه مراجعه شد. با توجه به اینکه وجود مشکلات خانوادگی و اجتماعی از قوی­ترین و باثبات­ترین موارد رفتار جامعه ستیزانه است (مش و وولف[۱۵۸]، ۲۰۰۸، ترجمه­ی مظفری ­مکی­آبادی و فروع­الدین­عدل، ۱۳۹۱)، مدارس حاشیه­ای آسیب­خیز از منطقه ۴ (۳ مدرسه ابتدایی پسرانه و ۳ مدرسه ابتدایی دخترانه) انتخاب شدند، چرا که در آن­ها انواع مشکلات خانوادگی و اجتماعی وجود دارد. پس از مراجعه به مدارس، در ابتدا معلمان از روند کار و ویژگی­های افراد با اختلال سلوک آگاه شدند و دانش­آموزانی که این ویژگی­ها را داشتند شناسایی شدند. فرم معلم از آزمون آخنباخ توسط معلم پر شد و افرادی که نمره­ی آن­ها نشان­دهنده وجود اختلال سلوک بود، انتخاب شدند. مقیاس سیاهه رفتار کودک نیز توسط والدین پر شد و به منظور آگاهی از زودآغاز بودن و یا دیرآغاز بودن اختلال، از والدین دانش آموز، سن شروع مشکلات کودک پرسیده شد. پس از انتخاب افراد نمونه، آزمون بازشناسی بیان چهره­ای هیجان اکمن و فرایسن به صورت فردی اجرا شد و نتایج آن برای تجزیه و تحلیل داده ­ها یادداشت گردید.

 

۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

 

در این پژوهش از آمار توصیفی برای تعیین میانگین و انحراف استاندارد و از آزمون خی­دو برای تحلیل داده ­ها استفاده شد.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

در این فصل پژوهشگر ‌بر اساس آزمون­های آماری به تجزیه و تحلیل داده ­های گردآوری شده پرداخته است. آزمون آماری مورد استفاده، آزمون خی­دو است. در این بخش ابتدا به داده ­های توصیفی، سپس به آزمون فرضیه پرداخته می­ شود.

 

۴-۱-یافته ­های توصیفی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت سن شادی غم تعجب نفرت خشم ترس دختر ۱۱ شادی غم خشم نفرت خشم غم دختر ۱۰ شادی غم تعجب غم ترس ترس دختر ۱۱ شادی غم تعجب غم خشم خشم دختر ۱۰ شادی غم عدم تشخیص عدم تشخیص خشم ترس دختر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت غم تعجب پسر ۱۲ شادی فکر می‌کند تعجب خشم ترس ترس پسر ۱۰ شادی غم تعجب نفرت غم تعجب پسر ۱۲ شادی غرور تعجب عدم تشخیص خشم ترس پسر ۱۲ شادی غم تعجب خشم خشم غم پسر ۱۰ شادی غم تعجب نفرت خشم تعجب پسر ۱۱ شادی غم تعجب نفرت نگران غم پسر ۱۰ شادی غم تعجب نفرت خشم ترس پسر ۸ شادی غم عدم تشخیص عدم تشخیص خشم ترس پسر ۸ شادی غم عدم تشخیص خشم گریان گریان پسر ۹ شادی غم تعجب عدم تشخیص عدم تشخیص عدم تشخیص پسر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت خشم ترس پسر ۱۱ شادی غم ترس غم غم ترس پسر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت غم تعجب پسر ۱۱ شادی غم ترس نفرت غم ترس پسر ۱۰ شادی غم تعجب نفرت خشم ترس پسر ۱۱ شادی غم تعجب خشم ترس تعجب

 

جدول ۴-۱: نحوه­ ‌پاسخ‌گویی‌ به تصاویر هیجان­های مختلف در افراد با اختلال سلوک زودآغاز

 

نمودار۴-۱: فراوانی بازشناسی هیجان­های چهره در افراد با اختلال سلوک زودآغاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت سن شادی غم تعجب نفرت خشم ترس دختر ۱۱ شادی غم تعجب خشم خشم ترس دختر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت غم ترس دختر ۱۰ شادی عدم تشخیص تعجب نفرت عدم تشخیص عدم تشخیص دختر ۱۱ شادی غم خنده حسادت عدم تشخیص غم دختر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت خشم ترس دختر ۱۲ شادی غم ترس خشم خشم خشم پسر ۱۱ شادی هیجانی ندارد تعجب خشم خشم تعجب پسر ۱۲ شادی غم تعجب نفرت خشم تعجب پسر ۱۱ شادی غم تعجب نفرت تعجب ترس

 

جدول ۴-۲: نحوه­ ‌پاسخ‌گویی‌ به تصاویر هیجان­های مختلف در افراد با اختلال سلوک دیرآغاز

 

نمودار۴-۲: فراوانی بازشناسی هیجان­های چهره در افراد با اختلال سلوک دیرآغاز

 

۴-۲- یافته ­های استنباطی

 

فرضیه­ پژوهش : بین عملکرد افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز در بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی تفاوت وجود دارد. از آنجا که در این پژوهش، ۶ هیجان بنیادی مورد پژوهش قرار گرفت، به بررسی تک تک هیجان­ها پرداخته می­ شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شادی

 

گروه

بازشناسی فراوانی درصد دیرآغاز ۹ ۱۰۰ زودآغاز ۲۱ ۱۰۰

 

جدول ۴-۳: فراوانی و درصد بازشناسی و عدم بازشناسی هیجان شادی در دو گروه دیرآغاز و زود آغاز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...