گ و بوی گونه‌های گیاهی را تشكیل می‌دهند [4و5]. گزارش شده است كه مشتقات پیران، فعالیتهای ضد
میكروبی[2] [6]، اثرات تحریک كننده­ رشد[3] [7]، اثرات ضد قارچ و تنظیم كننده‌ رشد گیاه[4] [8]، فعالیتهای
ضد تومور[5] [9]، اثرات كاهش دهنده­ فشار خون[6] [10]، فعالیت ضد تجمع پلاكت[7]، بی حس کنندگی موضعی[8] [11-13] و اثرات ضد افسردگی[9] [14] از خود نشان داده‌اند. به دلیل اهمیتی كه پیرانها از نظر خواص شیمیایی و دارویی دارند، سنتز و مطالعه­ آنها حائز اهمیت فراوانی بوده است.
1-2) خواص كلی پیرانها
پیرانها، هتروسیكل‌هایی 6 عضوی شامل یک اتم اكسیژن می‌باشند. این هتروسیكلها را می‌توان به 3 دسته  اصلی؛ نمك­های پیریلیوم، H2-پیرانها و H4-پیرانها گروه‌بندی كرد [15].
مقدمه                          
پیرانها و پیریمیدینها هسته های هتروسیكل تشكیل ‌دهنده تركیبات آلی مهمی هستند. آنها بخش اصلی ساختار بسیاری از تركیبات طبیعی را تشكیل می دهند و در تهیه تعداد زیادی از تركیبات دارویی مفید، به كار می روند. كاربردهای متنوع و مصارف زیاد آنها، محدود بودن منابع طبیعی، همچنین مقدار ناچیز این تركیبات در منابع طبیعی و مهمتر از همه، مشكلات مربوط به استخراج آنها موجب شده است شیمیدانها برای سنتز این تركیبات بسیار تلاش كنند. اگرچه برای سنتز مشتقات پیران و پیریمیدین كارهای زیادی انجام شده است؛ اما برای سنتز تركیبات پیرانو پیران و پیرانو پیریمیدین كه در چند مورد خواص دارویی جالبی نشان داده اند، پژوهشهای كمی صورت پذیرفته است. در پایان نامه حاضر روشی برای تهیه مشتقات نوینی از پیران و پیریمیدین ارائه می گردد.
2-2) روش تحقیق
در این تحقیق روشی برای ساخت مشتقات پیریمیدوپیرانوپیران (e-a125) ارائه شده است. سنتز تركیبات (e-a124) مطابق شكل زیر (2-1) طی دو مرحلهانجام شد؛ مرحله نخست شامل تهیه‌ مواد اولیه غیراشباع-α،β (e-a123) مورد نیاز بود. در مرحله دوم 4-هیدروكسی-6-متیل-H2-پیرون (55) به عنوان هسته دوست بر این تركیبات غیر اشباع اضافه شد. محصول این واکنش افزایشی که به شیوه مایكل و در شرایط بازی انجام شد، پس از تراكم

پایان نامه

 به حلقه، فراورده های پیرانوپیران (e-a124) را به دست داد. سنتز حلقه نهایی پیریمیدین بر روی حلقهH 4-پیران نیز با تشكیل 3 پیوند در واکنش یک مرحله ای و سه جزئی ترکیبات (e-a124) با استات آمونیوم و تری اتیل ارتوفرمات محقق شد (شكل 2-1، iii).


قیمت : 14700 تومان

 

 

—-

 

پشتیبانی سایت :        *       parsavahedi.t@gmail.com

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...