با توجه به تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سود رایانه­ای، توجه عمیق تر به محتوای آموزشی و سیستم­های نو آموزشی امری بدیهی به شمار می­آید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته و همچون آمریکا، نیوزلند و … دیر زمانی است که توجه خاصی به نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و ÷رورش داشته اند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در امر آموزش صرف کرده ­اند. (دلمقانی، 1382، ص 58).

با توجه به هدف آموزش و پرورش در شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت­های دانش آموزان از یکسو و از سوی دیگر، با توجه به نتایج حاصله از برنامه ­های فن­آوری ارتباطات و اطلاعات در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، انتظار می­رود که آموزش و پرورش ایران نیز، تغییراتی را در نظام آموزشی بویژه از بعد برنامه ­های درسی ایجاد نماید. برای ایجاد نظامی پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش و پرورش، مهم­ترین مرحله، سازماندهی مجدد برنامه درسی است.(دیناروند، 1382، صص23 و 24)

روند گسترش فناوری و تأثیرگذاری آن در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش، ضرورت استفاده از فناوری­های اطلاعات و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرایند یاد دهی- یادگیری را امری مسلم    می­سازد.

تحقیقات علمی انجام شده، بر افزایش سطح بهره­وری آموزشی از طریق غنی سازی محیط­های آموزشی با بهره گرفتن از فناوری­های جدید تأکید دارند، علاوه بر آن متخصصان فناوری آموزشی استفاده از رسانه ­های نوین آموزشی را در فرایند سیستماتیک یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار می­دهند. به طوری که می­دانیم، امروزه اطلاعات نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می­ کند و در شرایط کنونی دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای بیشتر جوامع فراهم کرده است، بنابراین زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوری­های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می­ کند و سبب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت­های یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی و کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می­ شود. تلفیق دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایده­های نو جهت افزایش توان کنترل به منظور نیل به اهداف تعیین شده زمانی ممکن شده که فناوری اطلاعات پدیدار آمد. (اسحاقیان، 1380، ص 64)

فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزار قدرتمند، معیارهای جدید برای ارزیابی، تصمیم ­گیری و نظارت و برنامه ریزی تعریف می­ کند، بررسی­های اخیر فناوری اطلاعات را یکی از عوامل تولید دانسته به منزله دارایی محسوب می­ کند، به طوری که هزینه­ های مرتبط بر آن نوعی سرمایه ­گذاری محسوب می­ شود و حتی برخی آن را جزء اصلی عوامل تولید می­دانند.

به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات را منبعی برای افزایش توان و بهینه­سازی عواملی چون نیروی انسانی، ابزار و سرمایه گذاری تلقی نموده و نتیجه ­گیری می­ کنند که بدون این منبع ارزشمند عوامل مذکور به صورت استاتیک عمل خواهند کرد و حرکت پویایی نخواهند داشت.

به عبارت دیگر فناوری اطلاعات را می­توان در خدمت نیل به جامعه اطلاعاتی تعریف کرد. در این صورت باید گفت که تمدن حاصل فعالیت­های آموزشی و پرورشی است و در جنبه مثبت آن بیش از آن که به سرمایه متکی باشد، متکی بر نیروی خلاقیت بشری است. اینترنت بزرگترین و عمومی­ترین شبکه­ ای است که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه به وجود آمده است، قابلیت­های چند رسانه­ای اینترنت، یعنی امکان دریافت­های فایل صوتی، تصویری، همراه با گرافیک غنی و سرعت بالای دریافت اطلاعات شده است که اینترنت با زندگی انسان امروز گره بخورد. در کنار قابلیت­های مختلف اینترنت، قابلیت آموزشی آن، چه در قالب آموزش­های رسمی و چه به عنوان ابزار کمک آموزشی،گستردگی بسیاری یافته است. به طوری که امروزه در قرن بیست و یکم استفاده از اطلاعات در اینترنت یکی از معیارهای باسوادی به شمار می­آید. قابلیت اینترنت به عنوان یک ابزار کمک آموزشی هر روز بیشتر تثبیت می­ شود. بسیاری ازکشورهای پیشرفته از امکانات اینترنت بهره­مند هستند و در تمامی موارد آموزشی استفاده می­ کنند و یک مهارت اصلی برای دانش آموزان به حساب می­آید.

لذا طرح پژوهشی حاضر در صدد یافتن پاسخ به سؤال اساسی زیر است :

آیا میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه و راهنمایی تأثیر دارد؟

 

ضرورت و اهمیت تحقیق :

دانش آموزان باید بیاموزند که به جای انباشت حقایق علمی در ذهن، چگونه بیندیشند، تصمیم بگیرند، درباره امور و دروس بدرستی قضاوت کنند، خود، تحقیق و پژوهش کنند و به حقایق برسند و معلمان نیز به این امور باور برسند که موقعیت پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. معلمان باید

پایان نامه و مقاله

 بدانند که موقعیت پژوهش و تفکر و خلاقیت با دستور دادن، موعظه کردن، القا و ترغیب به تقلید و اطاعت از دیگران به وجود آورد.

زیرا محدود کردن فرایند آموزش انتقال و حفظ حقایق علمی، سنتی عمل کردن در امر آموزش و       کلاس ­های درس رشد طبیعی اندیشه و خلاقیت دانش ­آموزان را محدود خواهد کرد. متخصصان تعلیم و تربیت افرادی چون «انیس» «لیپمن» و «پاول» با توجه به تحولات چالش­ها، و رویکردهای جدید علمی بر این باورند که تربیت انسان متفکر،کاوشگر، خلاق و نقاد باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.(بلوچ،1387، صص 25 و 26)

هر چند که هدف اصلی ما از این تحقیق و بررسی مطالعه­ واقعیت است و اما چنین نیست که صرفاً به مطالعه­ آن بسنده کنیم و به اصلاح آن علاقه مند نباشیم. تحقیقات اگر دارای بهره ذهنی باشند و فقط تأکید بر این عمل داشته باشند (صرفاً مطالعه واقعیت) باید آنها را بی­ارزش قلمداد کرد. اگر مسائل تئوریک و عملی را به دقت از هم تفکیک کنیم برای نادیده گرفتن دومی(عملی) نیست بلکه برعکس به منظور داشتن موقعیت برای حل آنست.

امروزه وجود تحولات عظیم که به وجود آورنده­ی دانش ها و نیازهای جدیداند، ضرورت وجود دسترسی به فناوری­های اطلاعات را اثبات می­ کند.

مسئولان مقاطع باید از توان ترکیب مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی برای اثر بخشی در سازمان بهره­مند باشند و بدیهی است که به دست آوردن مهارت مزبور بدون دسترسی به اطلاعات در این زمینه­ها ناممکن است.

سازمان­ها به طور اعم و سازمان­های کوچک بطور اخصّ برای زنده ماندن و ادامه­ حیات خود باید خود را به روز کنند و فناوری­های اطلاعات به عنوان یک سیستم گسترده برای ادامه­ حیات و بهبود کیفیت یاری دهنده آنهاست. و یا به تعبیری دیگر به جرأت می­توان گفت فناوری­های اطلاعات نبض و شریان حیاتی هر سازمان اعم از کوچک یا بزرگ محسوب می­ شود. با وجود پیدایش علوم مختلف و نظریات گوناگون برای کمک به اداره کردن سازمان­ها، مؤسسات و … و لزوم آگاهی از آنها داشتن اطلاع در این زمینه­ها ضروری به نظر می­رسد و بدین فناوری­های اطلاعات جایگاه ویژه­ای یافته است.

با توجه به این که سازندگی هرکشوری در گرو وجود سازمان های پویا و فعال و افراد واجد شرایط می­باشد، لذا لازم می­گردد سرمایه گذاری­های درازمدت در جهت تربیت نیروی انسانی فعال که بتواند اطلاعات را استخراج و آنرا بکارگیرد، صورت پذیرد. البته این مرحله هزینه زیاد و امکانات فراوان و زمان کافی می­باشد که باید مدّ نظر قرار گیرد.

تغییرات در جامعه باعث ایجاد و نیازهای جدید در افراد می­ شود. فناوری­های اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در زمینه این نیازها ایفا می­ کند. در صورتی که به سواد رایانه­ای عموم افراد توجه شود فن­آوری اطلاعات به هیچ وجه توسعه نخواهند یافت. رایانه­ها به عنوان ابزارهای مناسب موجب آماده کردن و سازگاری دانش آموزان در امر سازگاری و پیشرفت تحصیلی آنها با محیط مدرسه و یادگیری می­باشد.

رایانه ­ها همچنین موجب آماده کردن دانش آموزان برای سازگاری و پذیرش تغییر و تحول فناوری­های آموزشی و وسیله­ای بالقوه برای خودآموزی و خود رهبری دانش آموزان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملکرد دانش آموزان در کلاسهای درسی می­کردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...