پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی آزادراه کنارگذر شمالی مشهد |
مقدمه
در این فصل به موضوع تحقیق، فرضیات و پرسشهای تحقیق پرداخته خواهد شد. سپس روش تحقیق، مراحل انجام کار و مطالعه موردی بیان میشود.
- بیان مسئله
ارزیابی ریسک یک مفهوم نسبی است و میزان خطر و آسیبپذیری را بهصورت نسبی در نظر میگیرد و بهعنوان روند بخشی و تعیین “اهمیت و احتمال ” اثرات سوء فعالیتهای بشری و یا فجایع طبیعی تعریف نمود. این روند شامل تشخیص خطرات ، تخمین احتمال وقوع خطرات ،ارزیابی عواقب ،استفاده از دستاوردها و ارائه نتیجهگیری است. یک ارزیابی ریسک ایده آل باید همواره شامل معیارهایی مبنی بر موثق بودن برآوردها باشد.
ازآنجاییکه احداث هر پروژهای اثراتی را بر محیطزیست بلافصل خود خواهد گذاشت احداث جاده نیز از این قاعده مستثنا نبوده و علیرغم منافع فراوان ، ریسکها و خطرات بالقوهای را دارا میباشد که در صورت بالفعل شدن آن ها آسیبهای بسیاری را بر محیطزیست تحت تأثیر خود متحمل خواهد کرد.
امروزه حملونقل یكی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میگردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی كشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است كه به شكلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف كالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابلانکاری بر عهده دارد.
شبكه حملونقل جادهای با بیش از 90 درصد جابجایی مسافر و بیش از 85 درصد جابجایی كالا، جایگاه ویژهای در حملونقل ایران داراست. ازاینرو وجود شبکهای كارا و ایمن با پوشش و یكپارچگی مناسب، باعث افزایش ظرفیت، قابلیت اعتماد و ایمنی شده و نقش خود را بهعنوان عامل توسعهیافتگی مناطق مختلف كشور بهخوبی ایفا خواهد كرد. مشکل اصلی سیستم حملونقل جادهای کشور افزایش سریع حجم تردد در سالهای اخیر و بهتبع اشباع شدن بخشی از محورها اصلی کشور میباشد. با توجه به اینکه بیشتر محورهای کشور بهصورت خطی توسعه پیداکرده و شبکههای ارتباطی
محلی و ملی تشکیل نشده است توزیع بار به سایر محورها ممکن نبوده و نوسازی و بازسازی محورهای موجود را نیز با مشکلات جدی روبهرو کرده است.
مدیریت ریسک فرایندی سامانمند در راستای دستیابی به اطمینان کامل از اجرای مناسب و صحیح یک پروژه و رعایت ضوابط مرتبط با کاهش مخاطرات احتمالی است و میتوان آن را گامی مؤثر در جهت برنامهریزی ، مدیریت و تصمیمگیری مناسب بهمنظور کاهش مخاطرات شناساییشده در مرحله ارزیابی ریسک و جلوگیری از وقوع اثرات احتمالی بر محیطزیست ،بهداشت عمومی و سلامت انسانها دانست.هدف اولیه مدیریت ریسک بررسی پتانسیلهای ریسک یک پروژه و اثرات احتمالی آن بر پارامترهای محیطزیست و سلامت و بهداشت عمومی جهت استقرار سیستم مدیریت ریسک میباشد.پروژه آزادراه کنارگذر شمالی مشهد از مهرماه سال 1384 و در قالب قانون مشارکت در احداث آزادراهها با بهره گرفتن از منابع بخش خصوصی و بانکها و بر اساس مفاد آییننامه اجرایی آن وارد فاز اجرایی گردید با توجه به افتتاح پروژه در سال 91 در حد 95% پیشرفت فیزیکی داشته است.طول این آزادراه 72 کیلومتر میباشد که به 4 قطعه تقسیمبندی شده است، پیمانکار این پروژه شرکت مسکن و عمران قدس رضوی میباشد،تعداد خطوط عبور 4،عرض کلی آزادراه 44 متر،عرض آسفالت 23 متر،نوع آسفالت- گرم،سرعت طرح 110 کیلومتر بر ساعت میباشد.مشخصات این پروژه به شرح زیر میباشد:
- تعداد پلهای رودخانهای 9 عدد است
- تعداد پلهای گذرگاهی 44 عدد
- تعداد تقاطعهای غیر همسطح 6 عدد
- تعداد پلهای با دهانه بیش از 10 متر 38 تا میباشد
- تعداد پلهای با دهانه کمتر از 10 متر 183 تا میباشد ، مجموعه دهانه پلها (متر) :1708
- اهمیت و ضرورت پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-04] [ 02:33:00 ب.ظ ]
|